FMEA (Failure Mode and Effects Analysis) lub FMECA (Failure Modes and Criticality Analysis), czyli analiza rodzajów błędów oraz ich skutków polega na analitycznym ustalania związków przyczynowo-skutkowych powstawania potencjalnych wad produktu oraz uwzględnieniu w analizie czynnika krytyczności (ryzyka). Jej celem jest konsekwentne i systematyczne identyfikowanie potencjalnych wad produktu/procesu, a następnie ich eliminowanie lub minimalizowanie ryzyka z nimi związanego. W artykule przedstawiono nie tylko cele i powody stosowania metody FMEA, ale również etapy przebiegu analizy oraz zalety jej stosowania.
Metoda FMEA polega na analitycznym ustalania związków przyczynowoskutkowych powstawania potencjalnych wad produktu oraz uwzględnieniu w analizie czynnika krytyczności (ryzyka). Jej celem jest konsekwentne i systematyczne identyfikowanie potencjalnych wad produktu/procesu, a następnie ich eliminowanie lub minimalizowanie ryzyka z nimi związanego1.
Dzięki metodzie FMEA można ciągle doskonalić produkt/proces poprzez poddawanie go kolejnym analizom i na podstawie uzyskanych wyników wprowadzać nowe poprawki i rozwiązania, skutecznie eliminujące źródła wad oraz dostarczające nowych pomysłów ulepszających właściwości wyrobu.
Można ją wykorzystywać do procesów bardzo złożonych zarówno w produkcji
masowej jak i jednostkowej.
FMEA (Failure Mode and Effects Analysis) lub FMECA (Failure Modes
and Criticality Analysis) czyli analiza rodzajów błędów oraz ich skutków, której
celami są:
·obniżenie prawdopodobieństwa wystąpienia wad,
·wzrost wykrywalności powstałych błędów u producenta,
·wzrost zadowolenia klienta z nabywanego produktu, świadczonej usługi.
Metoda ta, stosowana była już w latach pięćdziesiątych w Stanach Zjednoczonych oraz w Japonii dla zapewnienia niezawodności wyrobów wysokiego ryzyka, głownie w lotnictwie, astronautyce i w wojsku. W latach siedemdziesiątych rozpowszechniła się w Europie, a stosowana była głównie w przemyśle elektronicznym oraz w przemyśle związanym z budową maszyn.
Od lat osiemdziesiątych z powodzeniem wykorzystywana jest w przemyśle
motoryzacyjnym.
Powody stosowania tej analizy to:
·spełnienie oczekiwań klienta,
·dostosowanie się do wymagań przepisów np. związanych
z bezpieczeństwem produkcji, odpowiedzialnością za wyrób, itp.,
·obniżenie kosztów jakości,
·skrócenie czasu związanego z wdrażaniem nowych technologii,
wprowadzeniem nowych wyrobów na rynek, itp.,
·coraz większa złożoność wyrobów, a wiąże się to z niebezpieczeństwem
powstawania większej ilości wad podczas produkcji oraz z większą ilością
reklamacji,
·pomoc dotycząca podejmowania decyzji związanych z inwestycjami.
FMEA jest to narzędzie, które służy do6:
·identyfikacji różnego rodzaju błędów, braków oraz ukazania ich
konsekwencji, jakie za sobą niosą,
·poszukiwania rozwiązań zaistniałych problemów,
·wczesnego odkrycia słabych punktów i wyeliminowania ich, dzięki czemu
obniża się koszty związane z np. poprawkami, przeróbkami, itp.
· wskazania obszarów, które wymagają większego nadzoru,
·eliminacji powtarzających się błędów, dzięki prowadzeniu odpowiedniej
dokumentacji,
·planowania kontroli.
Przebieg analizy składa się z następujących etapów:
1. Powołanie zespołu pracowników mających pracować wykorzystując metodę FMEA oraz przeszkolenie ich. W skład zespołu powinni wchodzić pracownicy średniego oraz wyższego szczebla zarządzania. Optymalna grupa to 4 do 8 osób oraz animator, czyli przewodnik grupy organizujący jej pracę. Zespół może być również wspierany przez
eksperta z danej dziedziny.
2. Identyfikacja elementów składowych produktu lub procesu.
3. Przedstawienie listy możliwych błędów w odniesieniu do zidentyfikowanych elementów z etapu drugiego.
4. Wykazanie listy prawdopodobnych skutków wyodrębnionych błędów.
5. Przedstawienie listy przyczyn wyodrębnionych błędów.
6. Określenie ryzyka związanego z błędami. Dla każdego błędu, jego przyczyny oraz skutku określa się, punktując w skali 1 – 10 prawdopodobieństwo wystąpienia błędu (P), znaczenia tego błędu dla odbiorcy (Z) oraz prawdopodobieństwo wykrycia błędu przez dostawcę, producenta (T). Członkowie zespołu określają wartości P, Z, T kierując się ustalonymi dla każdego produktu wagami liczbowymi dla poszczególnych wskaźników
czwartek, 19 listopada 2009
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz